zamek centralny seat leon

Czym jest turbosprężarka?

Turbosprężarka popularnie nazywana turbiną to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki.
Turbina i sprężarka w tej maszynie osadzone są na jednym wale.

Turbosprężarka służy do doładowania silnika spalinowego lub kotła spalinowego.

Turbina znajdująca się w turbosprężarce zasilana jest spalinami z silnika spalinowego, sprężarka natomiast zasila silnika sprężonym powietrzem.

Do cylindra trafia duża ilość powietrza, co daje większą moc silnika.

Obroty sprężarki zależą od ilości gazów dostarczanych do niej.
Nowoczesne turbosprężarki mają mniejszy moment bezwładności niż turbosprężarki starszego typu.
Zastosowanie turbosprężarki w silniku powoduje wzrost sprawności silnika, wzrost wysilenia, co sprawia, ze silniki mogą być mniejsze i lżejsze, lepszą charakterystykę silnika, lepsze opłukanie cylindra ze spalin, brak wyczuwalnego spadku mocy.
Wadą turbosprężarek jest wzrost temperatury czynnika roboczego.
Aby uniknąć przegrzania części i schodzić ją stosuje się chłodnice w układzie doładowania.

Czystość filtrów samochodowych

zamek centralny seat leon Filtry w samochodzie pełnią bardzo ważne funkcje.

Umożliwiają one korzystanie z samochodu bez obaw o to, że do ważnych części składowych naszego auta przedostanie się jakiś drobny element, który sprawi, że zatkana część ulegnie awarii.

Regularne sprawdzanie czystości filtrów w każdym aucie powinno być normą, jednak najczęściej tak nie jest.
Zwykle kłopoty z autem dopiero stanowią sygnał o tym, że coś jest na rzeczy.
Zatkany filtr powietrza czy każdy inny potrafi skutecznie uniemożliwić sprawne działanie samochodu.
W niektórych przypadkach zanieczyszczony filtr może nawet doprowadzić do przedostania się zabrudzeń do oleju czy paliwa, a to może mieć dość groźne konsekwencje.

Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym

Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym jest zwykle olej napędowy lub (w przypadku wolnobieżnych silników wielkogabarytowych) mazut.
Istotną cechą paliw dla silników wysokoprężnych jest liczba cetanowa, która świadczy o zdolności do samozapłonu.

Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np.

zużyty lub świeży olej roślinny ? zob. olej rzepakowy) do nowoczesnych systemów wtrysku nie nadają się, ponieważ istnieje możliwość zatarcia i zablokowania sadzami precyzyjnych otworków wtryskiwaczy. Ponadto jego liczba cetanowa jest niska co jest istotną wadą (zwiększa się znacznie zwłoka zapłonu i silnik wchodzi w obszar dymienia). Znacznie lepsze są estry olejów roślinnych (tzw. biodiesel).

Zużycie tego paliwa jest wyższe o kilka procent, co wynika z mniejszej wartości opałowej niż oleju napędowego.

Warto wspomnieć, że pierwszy silnik wysokoprężny, zbudowany przez Rudolfa Diesla zasilany był olejem arachidowym.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym.

Widok do druku:

zamek centralny seat leon